שלום דרור,
אני מסכימה איתך בכל מילה, כולל הפתרון הרב-תרבותי, עד שהגעתי להצעת הטרנספר. מעבר דירה הוא אירוע מטלטל, העוקר מרקמת החיים הקיימת. והוא אחד הגבוהים בסולם הלחצים. במקום להעביר מליוני א/נשים מהגדה לעזה ובחזרה - פתרון לא מעשי, יקר והרסני מבחינת הזעזוע וטריפת המערכות של כל הנוגעות בדבר - אפשר רק לדמיין אותו. כלומר, להתייחס לעזה כאל מקום כיפי ולאפשר את צמיחתו. די שישרעל (זו לא שגיאת כתיב) תאפשר לעזה לשגשג ולי ליהנות משגשוגה, ואהיה הראשונה לשכשך בימה של עזה ולנגב חומוס במסעדותיה. וכולן תצאנה מרויחות. ודי שישרעל תאפשר לבנות עזה לעשות זאת בגדה ובהתנחלויות והן תזדרזנה ללמוד במכללת אריאל (אפשר להוציא גם טוב מהרעה הזו) ולטבול בנקבת השילוח (שנגזלה מתושבות סילואן).
בעקבות רצח עם אחר שבוצע בעזה (אני מסרבת לשמות האכזריים ובייחוד לשם המחלל את שירו הנחמד של ביאליק), כתבתי את ההצעה הבאה. לדעתי, הרבה יותר מעשית. צריך רק רצון טוב:
ויתור אחד
מה נדרש לסיום הסכסוך במזרח התיכון?
רק ויתור אחד.
אין צורך בהורדת התנחלויות.
נפתרת בעיית הפליטים ונפתרת זכות השיבה.
ירושלים אינה מחולקת.
מסומן הגבול הבינלאומי.
נפתרת בעיית המים.
נפתרת בעיית האדמה.
נפתרת בעיית העבודה.
נפתרת בעיית התרבות.
נפתרת בעיית הזהות.
נפתרת בעיית הדמוקרטיה.
מה נדרש לסיום הסכסוך במזרח התיכון?
רק ויתור אחד.
היהודים נדרשים לוותר על הציונות,
שפירושה רוב יהודי והגמוניה יהודית,
תמורת לאומיות משותפת בארץ כנען.
הפלסטינים נדרשים לוותר על לאומיותם
תמורת לאומיות משותפת בארץ כנען.
בארץ כנען, שם נכנעת השמש לים
כדי לזרוח מחדש במזרח,
יכניעו האזרחים את שאיפותיהם הבדלניות
לטובת מדינת כל אזרחיה.
מדינת כל זרוחיה.
ומה יהיה על היהדות?
זו תשגשג בקרב דורשיה
ותהא זו דת של תרבות ומוסר ורוח
ולא דורסנות.
ומה בקשר לאיסלם?
זה ישגשג בקרב דורשיו
ויהיה דת של תרבות ומוסר ורוח.
ולא דורסנות.
ומה בקשר לראש ממשלה ערבי?
רגע, רגע, נתחיל מבראשית.
מה נדרש לסיום הסכסוך במזרח התיכון?
רק ויתור אחד.
ישראל פותחת את המעברים, מסירה את המחסומים, מפילה את החומות.
ישראל מודיעה שהפלסטינים יכולים לנוע באופן חופשי, לגור ולעבוד בכל מקום.
ישראל מודיעה על הקמת ארבע ערים חדשות, שתיים בשטחים ושתיים בישראל.
הפלסטינים מוזמנים להשתתף בבנייתן של ערים אלה.
הפלסטינים מוזמנים לרכוש דירות ולגור בערים אלה.
גם יהודים מוזמנים להשתתף בבנייה ובמגורים,
אולם עדיפות של שני שלישים שמורה לפלסטינים.
ועדה מסדרת ובה רוב פלסטיני מפקחת על הזכאות והפיצויים והשיכון.
ישראל מזמינה את הפלסטינים לבנות ולגור בערים קיימות, בשטחים ובישראל.
גם יהודים מוזמנים.
ישראל מגייסת כסף רב לבנייה זו מכל העולם.
וכסף רב מופנה מהחימוש אל הבנייה.
ועדה מסדרת ובה רוב פלסטיני מפקחת על השוויון והתיקון
בחינוך, בבריאות, ברווחה, בתרבות, באומנות, בשירותי הדת.
וזכות השיבה?
זו נשמרת לכל קרובי המשפחה: יהודים, פלסטינים, תאילנדים, פיליפינים, ניגרים, רומנים, סינים ועוד.
הסדרי התאזרחות נוחים מאפשרים אזרוח לכול.
ועושי מעשי איבה?
אלה נענשים כדין והבנייה נמשכת.
לאט לאט מתערבבות האוכלוסיות גם ביישובים הקטנים.
הצבא מגויס ומתועל לעבודות שיקום ובנייה.
לראש הממשלה היהודייה בכנען יש סגן פלסטיני
ולראש הממשלה הפלסטיני בכנען יש סגנית יהודייה.
לסירוגין.
המפלגות נאלצות להעמיד בראשן פלסטינים ויהודים כאחד,
נשים וגברים כאחד.
יום אחד, בעוד עשרים שנה, מוחלט פה אחד שאין עוד צורך בהסדר זה.
סדרי משטר תקינים, שוויוניים והוגנים מפקחים על התנהלותה של כנען
לטובת כל אזרחיה.
כנען פונה לסוריה ומציעה לה קונפדרציה ברמת הגולן.
סורים וכנענים חיים שם יחד.
סוריה שוקלת להתאחד עם מדינת כנען.
וכך מצרים. וירדן. ולבנון. וסעודיה. ועירק ואירן.
קהילייה מזרח תיכונית קמה כאן, המתחרה בקהילייה האירופית.
גם במזרח הרחוק קמה קהילייה דומה.
וגם באפריקה. ובאמריקה הדרומית.
הלאומיות והגבולות נמחקים בכל רחבי העולם.
ובינתים, בכנען, לומדים בבתי הספר בשתי השפות, ערבית ועברית.
ילדי כנען טובלים בשתי התרבויות.
ברבות הימים מתפתחת תרבות משותפת.
ונוצרת שפה משותפת, עֲרָבְרִית.
הדת היהודית משנה פניה ומושפעת, כפי שעשתה מזה אלפי שנים.
הדת המוסלמית משתנה אף היא.
והתרבות?
התרבות פורחת בסביבה משתנה.
ואולי לא. אי אפשר להכריח תרבות.
והמלחמה?
מלחמה אינה יכולה לפרוץ במקום שאין חפצים בה.
אז מה נדרש לסיום הסכסוך במזרח התיכון?
רק ויתור אחד.
וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהֹוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל-הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהֹוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר-יְהֹוָה מִירוּשָׁלָים. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.
ישעיה א, ב, 4-2
8.2.09